MercoPress, en Español

Montevideo, November 13th 2018 - 06:53 UTC

Argentina pulling out of Venezuela's sponsored Telesur TV network

Tuesday, March 29th 2016 - 06:57 UTC
Full article 3 comments
Argentina is leaving because it was shut out of financial and editorial decisions, Communications Minister  Lombardi said. Argentina is leaving because it was shut out of financial and editorial decisions, Communications Minister Lombardi said.
“It's an interesting South American television project, but there was no pluralism at Telesur.” “It's an interesting South American television project, but there was no pluralism at Telesur.”

Argentina's government is pulling out from its involvement in the Spanish-language TV network that was started by the late Venezuelan leader Hugo Chavez, saying the broadcaster blocks alternative viewpoints.

 Telesur, which presents itself as a leftist alternative to mainstream media coverage of Latin America, was launched in 2005 with funding from six regional governments aligned with Venezuela, including Cuba and Bolivia. On Sunday, President Mauricio Macri's administration announced that Argentina would unload its nearly 20% stake in the venture.

Argentina is leaving because it was shut out of financial and editorial decisions, Communications Minister Herman Lombardi said.

“Argentina was a partner prohibited from sharing our view,” he told radio Vorterix. “It's an interesting South American television project, but there was no pluralism at Telesur.”

Relations between Argentina and Venezuela flourished during the Argentine administration of populist Cristina Fernandez, but have grown chilly since Macri took office in December.

Telesur said Argentina's government had not informed the network directly that it was severing ties, and it disputed the claim that the country was shut of out decision-making.

“Is it Macri's policy to silence critics of his government? Is this about plurality or censorship?” the network asked in a statement posted Monday.

The network has sought to reshape views about Latin America with dispatches from correspondents around the region.

Audiences in Latin America have embraced the network as a politicized alternative to CNN en Español and as one of the few outlets offering in-depth coverage of the region's lesser-told stories and places.

In 2014, Telesur unveiled an English-language website and announced it would hire about 100 native English-speaking journalists and producers for the launch.

Venezuela, the network's prime champion, is in the midst of a grave economic crisis and has been struggling to pay its debts and find the foreign currency needed to pay for imported food, medicine and other basics.

Macri and Venezuelan president Nicolas Maduro have repeatedly clashed over human rights, free press and economic policies. Maduro accused Macri of interfering in Venezuela's internal affairs when he demanded that several imprisoned opposition members be set free, since they are 'political prisoners'.

Top Comments

Disclaimer & comment rules
  • Skip

    “Is this about plurality or censorship?”

    Well considering Telesur's inability to offer viewpoints that don't align with the whole 'Bolivarian revolution' then I would have to say it is about censorship.

    Telesur's censorship!

    Mar 29th, 2016 - 07:15 am 0
  • Marti Llazo

    Telesur is the Pravda of South America. Sort of like Voice and KepiTroll but with a URL.

    Mar 29th, 2016 - 12:28 pm 0
  • Mendoza Canadian

    We get Telesur on DirecTV and watch it regularly for the entertainment value. I really like the way they refer to dead Chavez as “physically departed”. Where did he go?...Cuba? And they blather on and on about dead Nestor also...as if these commies are alive and well somewhere.
    'Audiences in Latin America have embraced the network as a politicized alternative to CNN en Español and as one of the few outlets offering in-depth coverage of the region's lesser-told stories and places.” Well, that is a laugh. In depth coverage?? Never, ever, do you hear about the crime in Venezuela, the food shortages, the misery endured by the Venezuelans under the dictatorship there. They constantly criticize the National Assembly since the election of the right. They run ads about dead Chavez constantly, brainwashing the citizens into believing that he was, is the be all to end all. And that he actually really lives...God. It is nothing but a propaganda machine for the government of Venezuela and there is no reason for Argentina to be paying for this bullshit. Oh yes, since the election of Macri Argentina is on its shit list also...of course. They can't tolerate the press...the free press. NTN24 is censored in Venezuela and is only available to the people there via the internet.

    Mar 30th, 2016 - 11:40 am 0
Read all comments

Commenting for this story is now closed.
If you have a Facebook account, become a fan and comment on our Facebook Page!