MercoPress, en Español

Montevideo, November 27th 2022 - 08:52 UTC

 

 

British regulators fined Chinese state CGTN €260,000 for breaching UK broadcast code

Tuesday, March 9th 2021 - 09:04 UTC
Full article
Ofcom also handed €150,000 in fines over five programs aired in 2019 covering the Hong Kong pro-democracy protests “had failed to maintain due impartiality.” Ofcom also handed €150,000 in fines over five programs aired in 2019 covering the Hong Kong pro-democracy protests “had failed to maintain due impartiality.”

British regulators on Monday fined Chinese state broadcast CGTN €260,000, a month after having revoked its license. Peter Humphrey complained to broadcasting watchdog Ofcom about the channel's airing of a criminal confession that he says he was forced to make.

Ofcom hit the Chinese channel with a €110,000 fine for breaching the country's broadcast code. It said the network should have known “there were reasons to doubt whether Mr Humphrey's consent was genuine and informed.”

Humphrey was jailed for more than two years by a court in Shanghai in 2014 in connection with a corruption case involving pharmaceutical giant GlaxoSmithKline.

The Chinese broadcaster, whose license was owned by Star China Media Limited, justified the controversial report to Ofcom on public-interest grounds.

Ofcom also handed out nearly €150,000 in fines over five programs that aired in 2019 covering the Hong Kong pro-democracy protests “had failed to maintain due impartiality.”

Critics say the English-language satellite broadcaster merely parrots the Chinese Communist Party line in its reports.

Ofcom revoked its license last month after finding the state-backed ownership structure broke UK law. However, it is still liable for penalties over programs aired while it had a license. But it returned to German screens last week after a short suspension.

Last month, Chinese regulators banned BBC World News, claiming the global network “seriously violated” the country's broadcasting rules. It followed a hard-hitting report about Beijing's treatment of the country's Uighur minority.

The National Radio and Television Administration cited “the requirement that news should be truthful and fair” and not “harm China's national interests.”

The move was widely seen as retaliation for Ofcom's ban on CGTN.

Categories: Politics, International.

Top Comments

Disclaimer & comment rules

Commenting for this story is now closed.
If you have a Facebook account, become a fan and comment on our Facebook Page!